Friday 11 January 2013

Ini Benar Rasa

Mungkin saat aku tulis ini,
aku sudah bersedia untuk melepaskan satu ruang kelam.
Lepas untuk sebentar cuma.
Atau selama-lamanya.

Tempat aku mencurah rasa.
berkongsi dengan keping-keping hati yang asing.

Mungkin dulu,
bait-bait aksara yang aku susun penuh dengan imaginasi liar.
Yang kerap datang tak kira siang.
tak kira malam.

Mungkin aku seorang yang penakut untuk meluahkan isi hati aku.
berkongsi pengalaman aku.

Namun kini,
aku lebih gemar menconteng apa yang aku rasa.
apa yang aku tahu,
apa yang aku butuh,
apa yang aku alami.
dengan keluarga, dengan teman-teman, dengan si dia, dengan tuhan.

Tapi aku belum berani membicarakan dengan dunia.
kerana aku belum mahir mencari kata ganti 
yang boleh menyamarkan erti dunia yang semakin lama diseliputi noda.

Biarlah bicaranya aku tentang linkungan kehidupan seharian.
Benar..
Benar.. 
Benar..
aku benar dalam berkongsi rasa.

Masakan tidak benar?
 Jika saat ini hati aku berkecamuk menyusun aksara.
Pernah juga suatu ketika,
kerana terlalu memendam luka,
jijik dan hina,
tangis aku tak dapat diseka saat menyusun aksara yang kian pincang.

Dan aku menangis lagi..
Terima kasih tidak terhingga pada yang punya angkara.
Terima kasih.

No comments:

Post a Comment