Thursday 10 January 2013

Sesat Sekeping Jiwa



Suatu hari aku terjumpa,
Sekeping jiwa yang warna nya merah muda.
Cantik sekali fizikalnya sampai buat aku leka.
Aku letakkan di tempat yang istimewa.
Disebelah rak hati yang masih kosong.

Lalu aku pandang setiap hari.
Siang dan malam.
Hujan dan panas.
Suatu hari jiwa itu berbicara.
Mengeluarkan makna-makna yang buat seluruh buana diam.
Dan berfikir nilai-nilai didalam setiap makna.

Lahirnya dari jiwa itu rasa-rasa.
Membentuk pelangi dari zarah-zarah sekeliling.
Aku terpana untuk kesekian kalinya.
Setiap satu rasa punya tempat di rak hati aku.
Itu buat aku musykil.
Tapi selagi ianya membuah puing-puing gembira,
Selagi itu aku senyum.

Itulah kisah sekeping jiwa yang sesat didalam rimba hati aku yang sudah lama dibiar tanpa nyawa.

No comments:

Post a Comment