Sunday 27 January 2013

Mengingat MATI

Assalamualaikum..
Yizlumik gittew..bagi salam tu sunat. Jawab salam tu wajib ye taulan.
Ini cuma satu pengalaman pendek yang aku flashback semula saat tunggu bas dekat MBKT, Terengganu
24 Jan 2013 lalu jam 12.01 tengahari. Aku selalu turun basten awal sebab taknak tergopoh-gapah kejar bas. Bas aku pukul 1 tengahari.
Masa duk menunggu, sambil baca Ketakutan, ada seorang tua lingkungan 70-an datang placing baekk punya sebelah aku. Aku diam je lah. Then, orang tua tu mula bersuara. Disebabkan aku yang kurang fasih berloghat Terengganu, I don't understengg sepatah haremm..Bukan aku gedik-gedik ayam tak faham. Tapi memang aku susah sikit nak faham. Especially, kalau bercakap dalam fon or orang tua yang cakap dengan aku. Lontaran suara kurang jelas mungkin..gittew..Then,apa yang aku dapat tangkap adalah..

"Mati..mati..mati..kita semua nanti mati jugok satu hari..anok mude la nii...
...krong kreng krong kreng....." 

Aku tak dapat tangkap dah lepas tu. Lima minit pertama aku layan je la. Orang berumur kan. Kita tak tahu dia sihat tak. Tapi aku tak dapat nak menyampuk untuk jadikan 2 way conversation sebab dia cakap laju gila dan kuat gila baq ang ! Aku mampu balas dengan senyum je. After 5 minutes, makin kuat pula dia ceramah aku. Orang duk pandang-pandang. Aku senyum lagi. But, mata dah padang buku.
Aduhh..maaf pakcik. Saya bukan taknak layan. Tapi tak mampu nak mencelah. Berulang kali dia sebut pasal pasal mati dan diselang-selikan dengan selawat ke atas junjungan nabi Muhammad S.A.W. Dia siap tanya aku pasal nabi. Part ni aku sempat mencelah. Aku jawab je la apa yang aku tahu.
Pastu, lagi banyak dia 'beta'. Lagi banyak keluar hujah-hujah yang aku tak faham. Lama-lama aku diam membatu. Dia pun berlalu pergi sambil mulut masih terkumat-kamit. Aku percaya dia sihat. Tapi entahlah..Apa aku perlu rasa? Takut didatangi seorang yang begitu? Atau bersyukur datangnya seorang yang mengingatkan aku tentang MATI?


2 comments:

  1. ehm . best tak buku tuh ? nak beli lagi tapi tak tahu best ke tak .hiks ..

    ReplyDelete
  2. kompilasi cerpen. ada yg best, ada yg tak best..huhu..tapi bagi aku kebanyakannya ok lah..haha..

    ReplyDelete